Leeslijst

User Story Mapping: Discover the whole story, build the right product

User Story Mapping“Shared documents aren’t shared understanding”

Jeff Patton

Het is lastig om bij het opstellen van een backlog te weten of alle noodzakelijk user stories op de backlog staan. Ook is het moeilijk aan de hand van alleen de backlog te zien wat het eindproduct zal zijn en welke user stories prioriteit moeten krijgen. Maar bovenal is het moeilijk om een gedeeld begrip te krijgen van het werk.

 

User Story Mapping is een instrument dat kan helpen bij het construeren van gedeeld begrip.

De techniek is relatief simpel: maak je een kaart met daar op de horizontale as een procesmodel op een hoogniveau, denk in grote stappen of activiteiten die uitgevoerd moeten worden. Vaak worden dit ook features genoemd, Jeff Patton noemt deze de “Backbone” .

Later worden onder de processtappen/activiteiten, verticaal, de user stories gehangen. Uiteindelijk zal je op deze manier een volledige beschrijving van het product kunnen krijgen. In onze echte, minder ideale wereld, ontdek je dat het product nooit af is en dat altijd weer nieuwe user stories te bedenken zijn.

Op het user story gedeelte van de kaart is het nu mogelijk een lijn te zetten. Alles boven deze lijn heeft een ‘must have’ prioriteit en zal minimaal gebouwd moeten worden om een werkbaar product te krijgen. Alles onder de lijn kan verder geprioriteerd worden voor eventueel volgende opleveringen.

User story mapping zorgt voor het volgende:

  • Er ontstaat een gedeeld begrip (shared understanding) van wat het uiteindelijke product moet worden.
  • De backlog kan makkelijk gegroepeerd worden in de verschillende releases
  • Het wordt duidelijk waar in proces welke user stories horen
  • Het is inzichtelijk hoe de prioriteit van de backlog tot stand is gekomen.
  • Wanneer de omvang van de user stories zijn ingeschat door het team kan een release planning gemaakt worden.

Een voorbeeld uit het boek van Jeff Patton:

storymap

Het is belangrijk om de sessie goed voor te breiden, de juiste deelnemers moeten aanwezig zijn.

Hou rekening met de volgende:

  • Wie nodig je uit?
  • Wat is het kennis niveau deelnemers?
  • Wat is het doel van de sessie?
  • Wat is product visie?
  • Wat zijn de spelregels tijdens de sessie?
  • Wanneer is de sessie succesvol?

Maar vooral: bereid de sessie goed voor! Vrij basaal, maar wordt nog wel eens vergeten: Maak van te voren een korte agenda, weet hoe je de sessie wil gaan doen (Schrijft 1 persoon op de post-it’s of mag iedereen schrijven?, Hebben de verschillende kleuren post-it’s een betekenis? (blauw proces, geel user story?), etc.)

Wanneer je deze sessies ‘on – the -fly’  doet, zal je veel tijdverliezen en is het voor de deelnemers moeilijk om er bij te blijven. Dat is zonde van de tijd, hoe duidelijker voor de deelnemers de workshop is, hoe sneller gestart kan worden met de workshop en hoe groter de kans op succes.